smurfens-dag

Alla inlägg under maj 2011

Av Åsa Rönning Mickelsen - 16 maj 2011 09:58

Igår Söndag 15/5 (jöss redan mitt i månaden) Var Douglas och jag hos våra kompisar Fröydis o Maria   o Cecilie   på en liten tur.Maria har köpt sig en liten Helmer som är Fransk bulldog han är nu 3 månader gammal,AAAAAARRRRGGGHHHHH vilken liten filur     Lilla råttan han är så söt och han kom emot oss som om vi hade hört ihop i alla hans dagar.   Han blev kompis med Douglas   med en gång så hihi nu vet Maria allt vem hon kan tillkalla om hon behöver draghjälp i kopplet. Helmersjukan har då tagit tag här i stugan och bearbetas i alla riktningar (jag skall inte inte inte.........ha en Helmer......eller??) Han blir inte så rackarns mycket större och denna rasen är väldigt kärleksfull så klart på villkor att den får vad den ger tillbaks(är så med alla djur givetvis) NEJ det blir ingen Helmer ........huff eller ??jag må ta mig samman haha.

Vi närmar oss 17Maj firandet här och idag skall Leander   gå i Barnetåget man har i Horten varje år.Alla dagis/barnehager går sitt 16majled  och det är skickligt stor uppföljning där massor av ungar,härligt. Vi går nog på cafe´efteråt har liten bestämt.Leander lärde sig cykla i Lördags woooow lika stort som när han lärde sig gå precis som mina två stora barnbarn Andreas   o Ebba   när dom var i farten och lärde sig hojja dom med,nu är jag livrädd när dom skall ut till skola o kompisar på hojjen huff först är man glad dom kan sen är man livrädd,får bara tänka att det går bra.

Nu skall jag gå och göra "nytta" innan det bär av på barnetåget i Horten.

Kram på er alla och i.n.g.e.n Helmer här nej .......eller ? Hde ju en tax en gång som var så härlig .Nää nä Kram igen       

Av Åsa Rönning Mickelsen - 10 maj 2011 18:57

Dennis   är med tanktrailer uppe i Nord Norge han sände bilder från Nessna paralellt med Mo i Rana så vackra bilder men tyvärr snö på fjällen         Han talade om att det är otroligt vackert där han är mot polcirkeln och jag tror honom. Så detta är bilder i motsats till den vackra varma utsikten Kim   i Spaninen   sänder bilder från ,vackert på båda håll men kallare här i norden.

Gårdagens birökt/biodlingspraktik gick bra jisses vad spännande när vi öppnade bikupan och lyfte upp en sådan där ram,där satt MASSVIS av bin överallt på sina ramar och drottningen fick vi också sett,hon var märkt med en slags lack på ryggen så man vet från vilket år hon är,färgkoder för varje år.Dom var jättesnälla förutom ett bi   som stack mig inne i byxan på låret ,aj som faen   men det blev ett litet stick som inte svullnade ens utan gick över efter bara några få minuter,kanske tål jag bin eller är dom inte lika stronga i gadden som sura getingar vet inte men bra gick det.

Nu skall vi ha praktik var måndagar framöver  och ja, jag gläder mig och backar inte ut, säger som Pippi Långstrump -Detta har jag aldrig gjort så det klarar jag!   

Tog mig en tur till garnaffären i Åsgårdstrand och skulle "bara" ha ett nystan vilket såklart ändade upp i ett kilo beställt garn till en stickad väst i brunt,hon ringer när leveransen står för dörren tack för det.  Att det inte går att bara gå in och gå ur en sådan butik huff hihihi var är självdiciplinen tro??. Dammsugningen som "gjordes" häromdagen blir NU i stället så jag går nu........och gör det nog .......nu.

Kram från en gam       


Av Åsa Rönning Mickelsen - 9 maj 2011 13:21

AAHHHHH denna härliga SOOOL  då är det Måndag och solen skiner sedan tidigt varmt och skönt. Ikväll blir det ingen gymnastik utan det blir birökting/biodlarmöte så Pia   får gympa själv så tar vi torsdagen ihop som innan. Blir praktiska möte gällande bina så nu startar det på allvar kan man säga ,öhöhöh lite nervöst känns det allt men har bestämt mig för att detta blir bra och roligt känns det som,hoppas det blir honung till slut då. Nu startas dammsugaren strax därefter en kopp kaffe på altan och så pilla näsan   

Hej hopp nu var det stopp       

Av Åsa Rönning Mickelsen - 9 maj 2011 12:47

FREDAG:Ja dagarna bara går och nu är vi en bit in i Maj månad det är inte till att tro. I fredags var Glenn  och jag   på en liten tur till Ekeberg lite ovanför Oslo det är marknad där med gammalt porslin bil/traktor ja nästan allt maskinellt i delar till försäljning. Jag har inte sett så mycket bös/skit på en enda gång och gudarna vet var dom får det ifrån. En skall stod och sålde hör och häpna TOMMA askar som det legat lampor i ????? Dom var inte antika precis så vad har man dom till?? Traiga kaffekoppar prydnadssaker likaså är det till att sälja på grund av värde borde dom behålla det själv. När jag ser ner i min brötiga källare ser jag bara guuuuuuld och värdefullt skit. Men för att inte tala om folket som tassar runt på sådana här ställen WOOOOOW snacka om orginal alltså och så får man inte peka o ropa KOLLA DEN DÄR VA! nu utgår jag från att dom tänker det samma om mig hahahaha. Vi handlade inte där utan bara tittade bös har jag hemma och det blir länge tills jag åker dit igen nu har jag varit där och dett i alla fall trevligt så läänge det varade.

LÖRDAG: fick ruskat liv i min käre duktige man och husbonde  hade fått en ide´IGEN gällande trädgården, tänkte att samla alla blommor i ett land och ha prakten där istället för den lilla spridning som nu är av "rabatter". Frukost inmundigades och jobbplaneringen stod jag för,husbonden  klagade efter vart på kraftig huvudvärk och jag undrade varför detta kom så plötsligt ,- kärring ideer så klart svarade han kan inte ger mer än skallebank. Hehe huff då! Han gick till atack på några förvildade buskar och rensade rent så nu skall bara jordfräsen startas och sedan skall det "efter vart" bli en fin rabatt till blommorna.

SÖNDAG: Glenn   och Douglas   stack med Björn   på museet till Rjukan(tror det stavas så) på upphittartur av gamla maskiner som kan släpas hemöver till museet.Douglas   berättade om allt som dom sett i maskiner och att dom varit framme på ett ställe där det bodde en väldigt speciell man (byggdeorginal) Han skrattade lille mannen och jag förklarade lite granna att dessa orginal får tyvärr inte finnas kvar snart i vårt "rena" samhälle och det förstod han unge mannen. Eftersom min älskade Glenn  och dito av hans kamrater       har en viss procent av orginal/byfåne i sig är jag inte rädd att missa dessa exemplar hahahahaha håller att ta en kaffetur till Traktormuseet och träffa detta härliga gäng,är nog tusan likadan själv så det är väl därför blind höna hittar korn kan tro hehe.

Personligen tog jag mig en tur på två hjul till min kompis Fröydis där det var servering och massa babbel o skratt i vanlig ordning med hela goa gänget i hennes stuga,mätt o glad gick färden vidare i tre mil sedan var det Söndagskväll jag satte mig på altanen stickade och hörde grannens fina hästar gnägga galoppera i hagen sin.

Hopp och hej kille som tjej       

Av Åsa Rönning Mickelsen - 4 maj 2011 21:03

Ungar     är så okomplicerade rätt och slätt,sällan problem som inte går att lösa okej det kan lösas även med att bitas då. Idag vara Leander   och Storm   hemma en stund och hade fullt upp med vadskallvigöra jodå tyghajjen vi har fick vara med och leka men blev omtalad att det är synd om den då den inte får bo i vattnet men du skall jaga hunden vi har här -vilken hund undrade jag ? jo men morrmorr katten(vår kolsvarta lilla panter) vi har måste vara hunden så hajen har något att äta på,-ööhhh jaha har ni frågat katten om han vill? men morrmorr han bara måste bli äten upp  .Stackars våran katt Nusse han blev jagad av en haj på land INOMHUS till och med,efter ett varv var hundkatten ute genom altandörren och ärligt talat skittrött på haj kan tro.Leander   och Storm   var lätt besvikan och undrade om jag kunde ordna lite så hajen fick äta människa men nej tack jag bad dom finna på något annat när hajen måste vara i vatten och katthunden bara gick. Hajen ligger nu i svarta "vatten"soffan i rummet till nästa gång. Men vilket härligt (inte för hundkatten) lekläge med fantasi och hajar på land och en katt som bara blir omgjord till hund fortare än möjligt sen är det bara stopp hahahaha skitungar så härliga.Jenny     och Sander kom hem en tur också och då var sandlådan fullpackad med små anläggsarbetare en stund innan alla reste hem till sitt igen med föräldrar,en härlig träff på en solig altan. Jag fick mina tulpander plockade av ungarna humm dom är ju fina där dom står men skit samma det var fint på bordet i ett glas också så va tusan gjorde det blev bara färggrant på bordet i stället hihi.  

Maskrosor är också blommor så det fick jag några stycken med är det vår så är det.

Pratade med Göteborgsfolket igår Mimmi och den lilla tjejjen skall heta Ella var det bestämt nu,tack o lov att det inte bara blev bäbisen hahaha som namn nu är det Andreas Ebba o Ella i den klanen,längtar efter nästa tur neråt och få säga hej i stugan jaja jag skall nog allt få passat på fler att hejja på så det skall nog bli bra. Har suttit och stickat på min kofta som börjar bli lite tråkig nu bara lite granna kvar på bakpartiet av koftan sen är bara resten kvar med fram stycken och armar men är man stor i fysiken får man destomer att pyssla med isch men det blir nog bra till slut.Nu tar jag kvällen hopp hej gla´i dej!      

Ovido - Quiz & Flashcards